Sivistys, hallinto ja tutkimus -ryhmän kannanotto koulutuksen kehittämiseen
3.4.2023
#sivistyshallintojatutkimus
Koulutus on osa kompleksista yhteiskuntaa, ja sitä koskevat päätökset vaikuttavat laajasti kaikkien suomalaisten elämään. Nopeat muutokset yhteiskunnassamme sekä lasten ja nuorten kasvuympäristössä on otettava huomioon koulutusta ja kasvatusta koskevissa ratkaisuissa
Suomalaisen koulutusjärjestelmän lähtökohtana tulee olla lasten ja nuorten kasvu ja oppiminen sekä heidän tulevaisuutensa
- Jokaisella
koulutustasolla ja lapsen ja nuoren kaikissa elämänvaiheissa tulee
panostaa oppimisen perustaitoihin, hyvinvointiin, ja eriarvoisuuden
ehkäisemiseen.
- Koulutuksella
pitää olla merkitystä lasten ja nuorten elämässä tietojen ja taitojen sekä
toimijuuden kehittymisen ympäristönä ja sen on valmistettava lapsia ja
nuoria toimimaan monimuotoisessa maailmassa.
- Huolehditaan
varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten ympärillä olevien järjestelmien
(mm. sote-palvelut) toimintaedellytyksistä niin, että koulutuksessa
voidaan keskittyä perustehtävään
- Koulutuspolulla
tulee huolehtia jokaisesta oppijasta. Lisätään yhteenkuuluvuutta,
osallisuutta ja annetaan oikea-aikaista tukea oppimiseen sekä vahvistetaan
koulutususkoa
- Koko
koulutusjärjestelmän arvoperustaa sekä sivistys- ja oppimiskäsitystä tulee
tarkastella laajana kokonaisuutena ja tulevaisuuden näkökulmasta.
Hyväkin koulutusjärjestelmä kaipaa uudistamista
- Muutetaan
lainsäädäntöä ja kehitetään opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteita
niin, että ne tukevat lapsen ja nuoren saumatonta oppijan polkua
varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle
- Uudistetaan
tutkimukseen, ennakointiin ja kokemustietoon perustuen varhaiskasvatuksen
ja opetussuunnitelmien sekä tutkintojen perusteita ja perusteprosesseja laajassa
yhteistyössä
- Opetussuunnitelman
perusteissa vahvistetaan oppimisen, ajattelun ja yhdessä toimimisen
taitoja
- Vahvistetaan yhteisöllisen
kehittämisen osaamista ja opetussuunnitelmaosaamista eri koulutusasteilla
- Varhaiskasvatuksen
ja koulun toimintakulttuuria ja joustavia järjestelyjä kehitetään niin,
että voidaan ennaltaehkäistä tuen tarpeita
- Varmistetaan
riittävä, monipuolinen tietoperusta ja tutkimus tukemaan valtakunnallista
ja paikallista kehittämistyötä
- Laaditaan
alueellisen tasa-arvon mittareita koulutuksen yhdenvertaisuuden
vahvistamiseksi
- Vahvistetaan
lasten ja nuorten kanssa toimivien eri sektoreiden yhteistyötä
Tuetaan opettajien ammatillista kehittymistä, yhteisöllisyyden vahvistamista ja johtajuutta
- Johtajuudella
on olennainen vaikutus yhteisön oppimisedellytysten ja -ympäristöjen
rakentumiseen ja siihen, kehittyykö̈ organisaatio toivottuun suuntaan.
- Tarvitaan
tulevaisuuteen katsovaa, yhteisöllistä, pedagogista
johtamisosaamista järjestelmän kaikilla tasoilla.
- Johtajuutta
tulee tukea ja johtamistaitoja tulee kehittää jatkuvasti koulutuksella ja
verkostotyöllä. Johtajilla tulee olla mahdollisuus ja velvoite osallistua
johtamiskoulutukseen.
- Vahvistetaan vertaistukeen, esimerkiksi mentorointiin perustuvia osaamisen kehittämisen malleja johtamisen tueksi.
Sivistys, hallinto ja tutkimus -ryhmän jäsenet
Ann-Sofi Smeds-Nylund,
Sirpa Eskelä-Haapanen, Elina Fonsén, Eija Hanhimäki, Merja Hautakangas, Janne
Elo, Pia Kola-Torvinen, Marjo Kyllönen, Marja-Kristiina Lerkkanen pj., Michael
Uljens, Päivi Nilivaara, Helena Vesaranta ja Arja-Sisko Holappa
lisätietoja:
Marja-Kristiina Lerkkanen ja Arja-Sisko Holappa
OPPIVA-verkosto esitti (28.3.2023) ajankohtaisia ja perusteltuja toimenpiteitä perusopetuksen ajantasaistamiseksi ja hyvien oppimistulosten varmistamiseksi. Kannanotto sisältää samansuuntaisia ehdotuksia kuin ylläoleva blogikirjoitus. "Perusopetuksen seuraava kehitysaskel on otettava nyt" kannanotto on OPPIVA-verkoston sivulla: https://oppivaverkosto.fi/kannanotto-perusopetuksen-seuraava-kehitysaskel-on-otettava-nyt/ Kannattaa lukea huolella loppuun saakka.
VastaaPoistaKannanotto on loistava, kun puhumme oppimisesta. Kaikki tuo tulisi toteutua. Valitettavasti se ei kuitenkaan riitä. Niin kauan, kun itse juurisyihin ei vaikuteta, opetuksen toimenpiteet eivät tule onnistumaan.
VastaaPoistaOpetuksen tason tippumisen ennustimme jo 13 vuotta sitten, kun olin tutkijana. Se oli selvästi nähtävissä. Ja syykin oli selvä.
Tässä maassa on ollut vain muutama ääni, jotka ovat siitä puhuneet.
Niin kauan, kun ei puhuta kasvatuksesta, opetus tulee epäonnistumaan. Kun kasvatus on siirretty yhteiskunnalle, mutta työkalut on riisuttu pois, yhtälö on mahdoton. Kasvatustehtävä ja -vastuu on palautettava vanhemmille ja koulun tulee sitä yhdessä perheiden kanssa jatkaa.
Perusopetuslaki puhuu kasvatustehtävästä ja sitten vasta oppimisen tukemisesta. Kun tätä ei noudateta, osalla lapsia ei tule olemaan oppimisen edellytyksiä. Ja tätä ei voida noudattaa, jos kodit eivät tee osansa kasvattamisessa.
Oikeaan suuntaan. Tavoitteet ovat hyviä. Mutta yhtä oleellista on, että löytää tapa sitouttaa rahoitus niihin. Martti Hellström
VastaaPoista