10.4.2023

 

Sivistys, hallinto ja tutkimus -ryhmän kannanotto koulutuksen kehittämiseen 3.4.2023

#sivistyshallintojatutkimus

Koulutus on osa kompleksista yhteiskuntaa, ja sitä koskevat päätökset vaikuttavat laajasti kaikkien suomalaisten elämään. Nopeat muutokset yhteiskunnassamme sekä lasten ja nuorten kasvuympäristössä on otettava huomioon koulutusta ja kasvatusta koskevissa ratkaisuissa


Suomalaisen koulutusjärjestelmän lähtökohtana tulee olla lasten ja nuorten kasvu ja oppiminen sekä heidän tulevaisuutensa 


  • Jokaisella koulutustasolla ja lapsen ja nuoren kaikissa elämänvaiheissa tulee panostaa oppimisen perustaitoihin, hyvinvointiin, ja eriarvoisuuden ehkäisemiseen.
  • Koulutuksella pitää olla merkitystä lasten ja nuorten elämässä tietojen ja taitojen sekä toimijuuden kehittymisen ympäristönä ja sen on valmistettava lapsia ja nuoria toimimaan monimuotoisessa maailmassa.
  • Huolehditaan varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten ympärillä olevien järjestelmien (mm.  sote-palvelut) toimintaedellytyksistä niin, että koulutuksessa voidaan keskittyä perustehtävään
  • Koulutuspolulla tulee huolehtia jokaisesta oppijasta. Lisätään yhteenkuuluvuutta, osallisuutta ja annetaan oikea-aikaista tukea oppimiseen sekä vahvistetaan koulutususkoa
  • Koko koulutusjärjestelmän arvoperustaa sekä sivistys- ja oppimiskäsitystä tulee tarkastella laajana kokonaisuutena ja tulevaisuuden näkökulmasta.

 

Hyväkin koulutusjärjestelmä kaipaa uudistamista


  • Muutetaan lainsäädäntöä ja kehitetään opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteita niin, että ne tukevat lapsen ja nuoren saumatonta oppijan polkua varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle 
  • Uudistetaan tutkimukseen, ennakointiin ja kokemustietoon perustuen varhaiskasvatuksen ja opetussuunnitelmien sekä tutkintojen perusteita ja perusteprosesseja laajassa yhteistyössä 
  • Opetussuunnitelman perusteissa vahvistetaan oppimisen, ajattelun ja yhdessä toimimisen taitoja 
  • Vahvistetaan yhteisöllisen kehittämisen osaamista ja opetussuunnitelmaosaamista eri koulutusasteilla
  • Varhaiskasvatuksen ja koulun toimintakulttuuria ja joustavia järjestelyjä kehitetään niin, että voidaan ennaltaehkäistä tuen tarpeita
  • Varmistetaan riittävä, monipuolinen tietoperusta ja tutkimus tukemaan valtakunnallista ja paikallista kehittämistyötä
  • Laaditaan alueellisen tasa-arvon mittareita koulutuksen yhdenvertaisuuden vahvistamiseksi
  • Vahvistetaan lasten ja nuorten kanssa toimivien eri sektoreiden yhteistyötä

 

Tuetaan opettajien ammatillista kehittymistä, yhteisöllisyyden vahvistamista ja johtajuutta



  • Johtajuudella on olennainen vaikutus yhteisön oppimisedellytysten ja -ympäristöjen rakentumiseen ja siihen, kehittyykö̈ organisaatio toivottuun suuntaan.
  • Tarvitaan tulevaisuuteen katsovaa, yhteisöllistä, pedagogista johtamisosaamista järjestelmän kaikilla tasoilla. 
  • Johtajuutta tulee tukea ja johtamistaitoja tulee kehittää jatkuvasti koulutuksella ja verkostotyöllä. Johtajilla tulee olla mahdollisuus ja velvoite osallistua johtamiskoulutukseen.
  • Vahvistetaan vertaistukeen, esimerkiksi mentorointiin perustuvia osaamisen kehittämisen malleja johtamisen tueksi.

 

Sivistys, hallinto ja tutkimus -ryhmän jäsenet

Ann-Sofi Smeds-Nylund, Sirpa Eskelä-Haapanen, Elina Fonsén, Eija Hanhimäki, Merja Hautakangas, Janne Elo, Pia Kola-Torvinen, Marjo Kyllönen, Marja-Kristiina Lerkkanen pj., Michael Uljens, Päivi Nilivaara, Helena Vesaranta ja Arja-Sisko Holappa

 

lisätietoja: Marja-Kristiina Lerkkanen ja Arja-Sisko Holappa

3 kommenttia:

  1. Peter Johnson11.4.2023 klo 9.57

    OPPIVA-verkosto esitti (28.3.2023) ajankohtaisia ja perusteltuja toimenpiteitä perusopetuksen ajantasaistamiseksi ja hyvien oppimistulosten varmistamiseksi. Kannanotto sisältää samansuuntaisia ehdotuksia kuin ylläoleva blogikirjoitus. "Perusopetuksen seuraava kehitysaskel on otettava nyt" kannanotto on OPPIVA-verkoston sivulla: https://oppivaverkosto.fi/kannanotto-perusopetuksen-seuraava-kehitysaskel-on-otettava-nyt/ Kannattaa lukea huolella loppuun saakka.

    VastaaPoista
  2. Kannanotto on loistava, kun puhumme oppimisesta. Kaikki tuo tulisi toteutua. Valitettavasti se ei kuitenkaan riitä. Niin kauan, kun itse juurisyihin ei vaikuteta, opetuksen toimenpiteet eivät tule onnistumaan.

    Opetuksen tason tippumisen ennustimme jo 13 vuotta sitten, kun olin tutkijana. Se oli selvästi nähtävissä. Ja syykin oli selvä.
    Tässä maassa on ollut vain muutama ääni, jotka ovat siitä puhuneet.

    Niin kauan, kun ei puhuta kasvatuksesta, opetus tulee epäonnistumaan. Kun kasvatus on siirretty yhteiskunnalle, mutta työkalut on riisuttu pois, yhtälö on mahdoton. Kasvatustehtävä ja -vastuu on palautettava vanhemmille ja koulun tulee sitä yhdessä perheiden kanssa jatkaa.

    Perusopetuslaki puhuu kasvatustehtävästä ja sitten vasta oppimisen tukemisesta. Kun tätä ei noudateta, osalla lapsia ei tule olemaan oppimisen edellytyksiä. Ja tätä ei voida noudattaa, jos kodit eivät tee osansa kasvattamisessa.

    VastaaPoista
  3. Oikeaan suuntaan. Tavoitteet ovat hyviä. Mutta yhtä oleellista on, että löytää tapa sitouttaa rahoitus niihin. Martti Hellström

    VastaaPoista