Tiimin pedagogisen toiminnan johtaminen varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatuksen opettajalle on
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritelty jaettua pedagogista
johtajuutta. Asiakirjaan on kirjattu seuraavasti: “Kokonaisvastuu lapsiryhmien
toiminnan suunnittelusta, toiminnan suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden
toteutumisesta sekä toiminnan arvioinnista ja kehittämisestä on
varhaiskasvatuksen opettajilla. Varhaiskasvatuksen opettajat, erityisopettajat,
sosionomit, lastenhoitajat ja muu varhaiskasvatuksen henkilöstö suunnittelevat
ja toteuttavat toimintaa yhdessä.” (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022,
9.)
Myös
Varhaiskasvatuslaki korostaa pedagogiikan merkitystä ja samalla varhaiskasvatuksen
opettajien ja erityisopettajien pedagogista vastuuta. Varhaiskasvatuksen
opettajan pedagoginen johtajuus on kuitenkin melko tuore tutkimusaihe ja
käytännön työssä se ilmenee vaihtelevasti. Vastuunjako ja roolitus sekä
opettajan johtajuusosaaminen kaipaavat selkeyttämistä. (Fonsén, Kupila,
Liinamaa 2021; Fonsén, Varpanen, Kupila & Liinamaa 2021; Fonsén &
Ukkonen-Mikkola 2019.)
Korkeaniemi on väitöskirjatutkimuksensa
esihaastattelussa pureutunut tähän tärkeään teemaan. Hän analysoi haastattelut
diskurssianalyysilla ja sen pohjalta löysi neljä diskurssia, jotka ilmentävät
varhaiskasvatuksen opettajan toteuttamaa tiimin pedagogisen toiminnan
johtamista: varhaiskasvatuksen opettaja vastuullisena pedagogina,
suunnittelijana, delegoijana sekä aikuisten ohjaajana.
Varhaiskasvatuksen opettaja vastuullisena pedagogina
Ensimmäinen diskurssi toi esille
varhaiskasvatuksen opettajan vastuullisena pedagogina. Haastateltava kertoi,
että hän on vastuussa siitä, että tiimin pedagoginen toiminta vastaa juuri kyseisen
lapsiryhmän tarpeita sekä siitä, että jokainen tiimin jäsen myös ymmärtää nämä
tarpeet.
”...ja mä oon huomannu yhä enemmän
tässä vuosien mittaan et miten suuri vastuu mulla on siitä et mulla on selkee
ajatus mitä nää lapset tarvitsee ja mitä just tän vuoden ryhmä tarvitsee ja sit
mun pitäis saada tää nää ajatukset jaettua niille tiimikavereille et miten me
lähdettäis tekemään tätä työtä just tän ryhmän kanssa et me ei voida voida
niinku tehdä sitä rutiininomaisesti ja vuodesta toiseen just saman lailla…”
Lasten varhaiskasvatussuunnitelmiin
liittyen haastateltava kertoi, että hän on päävastuussa niiden toteuttamisessa,
ja myös siitä, että tiimin muut jäsenet tietävät niiden sisällön, jotta he
osaavat toimia työssään oikealla tavalla. Jokaisella tiimin jäsenellä on myös
vastuu perehtyä suunnitelmiin.
”Et mä oon kyllä yrittäny yrittäny saada niinku esille sen et
kaikilla on vastuu tutustua näihin suunnitelmiin ja myöskin vaikka mä mä pidän
nää kaikki keskustelut vanhempien kanssa ja kirjaan nää lasten omat
suunnitelmat ja mulla on se päävastuu niistä niin
mä haluan et mun tiimikaverit myöskin tietää mitä niissä suunnitelmissa on
koska ei nekään pysty tekemään sitä työtä jos ei ne tiedä miks me tehdään
työtä…”
Varhaiskasvatuksen opettaja suunnittelijana
Toinen diskurssi kuvaa varhaiskasvatuksen
opettajan toimintaa suunnittelun näkökulmasta. Haastateltava korosti
suunnittelun ja suunnitteluajan merkitystä tiimin pedagogisen toiminnan
johtamiseen sekä sen vaikutusta varhaiskasvatuksen toiminnan laatuun. Haastateltava
toi esille, että myös tiimipalavereita tulee suunnitella, jotta tiimin
pedagoginen johtaminen onnistuu.
”...siin tarttis olla todella
järjestelmällinen itse et et pystyy suunnittelemaan koko ajan vähän eteenpäin
et mä tarviin sitä omaa suunnitteluaikaa jotta mä pystyn johtamaan sitä
tiimiä…et jos mulla ei oo tarpeeks suunnitteluaikaa ni sillon se toimintakaan
ei oo tarpeeks suunniteltua et et vaikka meillä olis joka viikko tiimi
tiimipalaverit ni ni mun pitää ensin suunnitella ne tiimipalaverit…”
Varhaiskasvatuksen opettaja delegoijana
Kolmas diskurssi kuvaa varhaiskasvatuksen
opettajan toimintaa delegoinnin eli tehtävien ja vastuun jakamisen kautta.
Haastateltavan mukaan varhaiskasvatuksen opettaja tulisi myös jakaa tehtäviä ja
vastuuta tiimin muille jäsenille, vaikka hänellä on pedagoginen vastuu
toiminnasta.
”...ja sit täytyy myös oppia
delegoimaan et vaikka mulla on se pedagoginen vastuu niin se ei tarkoita sitä
et mä teen kaiken käytännössä.”
Varhaiskasvatuksen opettajan työaika
sisältää myös suunnitteluaikaa sekä muita vastuita, minkä vuoksi opettaja ei
työskentele lapsiryhmässä koko työpäivänsä ajan. Haastateltava kertoi, että
tästä syystä on tärkeää suunnitella toiminta selkeästi ja jakaa vastuuta muille
tiimin jäsenille.
”…koska opettaja ei pysty olemaan
koko ajan kaikessa käytännön työssä et et siihen täytyy kyllä vielä enemmän
ehkä ku aikasemmin pystyä tosiaan suunnittelemaan selkeesti sitä toimintaa
jotta voi sitten antaa eteenpäin tehtäväksi niinku toteuttaa näitä
suunnitelmia.”
Varhaiskasvatuksen
opettaja aikuisten ohjaajana
Neljännessä diskurssissa
varhaiskasvatuksen opettajan toiminta tiimin pedagogisen toiminnan johtamisessa
näyttäytyy aikuisten ohjaamisena. Aikuisten ohjaaminen näkyy haastateltavan
mukaan muun muassa tiimin jäsenten motivoimisessa sekä innostamisessa oman työn
kehittämiseen. Hän myös kuvaili tehtävän vaativan kykyä ohjata ja olla
vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa.
”…mut siinä pitäis pitäis niinku
osata ohjata kauheen erilaisia ihmisiä kans koska päiväkodissa on nii erilaisii
ihmistyyppejä myöskin töissä et joitakin ihmisiä on vaikeempi motivoida et
pitäis osata motivoida kaikkee et hei et nyt me puhalletaan yhteen hiileen ja
me ei mennä niinku rutiinien mukaan et eikä tehdä sillain ku ollaan aina tehty,
et meiän pitäis osata uudistaa sitä meiän omaa työtä koko ajan. ”
Haastateltavan mukaan ohjauksen rooli korostuu erityisesti, mikäli tiimin muilla jäsenillä ei ole paljon kokemusta tai alan koulutusta.
Varhaiskasvatuksen opettajan tulee tällöin enemmän kertoa pedagogisten
ratkaisujen perusteita tiimin jäsenille.
”...no se riippuu aika paljon siit
tiimistä kans et tota sillon ku mä oon tehny töitä semmosten kanssa joilla ei
oo niin paljon kokemusta tai ei oo koulutusta niin sillon mun rooli on aika
paljon semmonen et mä oon tavallaan ohjaaja samalla ja sillon mun pitäs
selittää tosi paljon niille työkavereille et miksi tehdään jotain asioita miten
tehdään asioita ja miks tehdään tällain kuin tehdään et tosi paljon pitää
toimia niinku aikuisen ohjaajana kans.”
Pohdinta
Tutkimuksen tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajan moninaiset roolit ja tehtävät tiimin pedagogisen toiminnan johtamisessa. Opettajan rooli on muuttunut lapsiryhmän ohjaamisen lisäksi tiimin ohjaamiseen ja tiimin pedagogisen toiminnan johtamiseen. Varhaiskasvatuksen koulutusten onkin tärkeä huomioida opetuksessa nykyaikaiset osaamistarpeet. Pedagogisen ydinosaamisen rinnalle on noussut tarve johtamisopintojen sisällyttämiseen jo varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkintoon. Maisteriopinnoissa tuotetaan pätevyys päiväkodin johtajan työhön, jolloin opintoihin tulee sisällyttää syvenevää johtamisosaamista kasvatus- ja koulutusalalla. Myös työyhteisöjen tulee työstää uusia roolituksia ja vastuita yhteisessä keskustelussa. Vanhat toimintakulttuurit kaipaavat ravistelua ja uusia ratkaisuja toimenkuvien muutosten myötä. Korkeaniemi jatkaa tutkimusta tämän tärkeän aiheen parissa, ja saamme uutta tutkimuksellista tietoa, jonka avulla on mahdollista vahvistaa varhaiskasvatuksen toimijoiden osaamista sekä työskentelyolosuhteita ja sitä kautta myös varhaiskasvatuksen laatua.
Essi Korkeaniemi ja Elina Fonsén
Essi Korkeaniemi toimii yliopistopettajana ja Elina Fonsén apulaisprofessorina Jyväskylän yliopistossa
Lähteet:
Fonsén, E., Kupila, P. & Liinamaa. T. (2021). Valta ja vastuu varhaiskasvatuksen diskursseissa. Teoksessa E. Fonsén, M. Koivula, R. Korhonen ja T. Ukkonen-Mikkola (toim.). Varhaiskasvatuksen asiantuntijat – yhdessä eteenpäin. Suomen Varhaiskasvatus ry, 34–41.
Fonsén, E. & Ukkonen-Mikkola, T. (2019) Early Childhood Education Teachers’ Professional Development towards Pedagogical Leadership. Educational Research, 61(2), 181–196. https://doi.org/10.1080/00131881.2019.1600377
Fonsén, E., Varpanen, J., Kupila, P. & Liinamaa, T. (2021). Johtajuuden diskurssit varhaiskasvatuksessa - valta ja vastuu johtajuuden jäsentäjinä. Sosiologia 58(1), 54–69.
Korkeaniemi, E. (2022). Väitöskirjatutkimuksen esihaastattelu.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.(2022). Opetushallitus. https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/dokumentit/8274670
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti