Osallistavan pedagogiikan mallin avulla kohti ammatillisen koulutuksen autenttista johtajuutta
Valmisteluvaiheessa
olevan väitöskirjani etnografisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on lisätä
ymmärrystä ammatillisen toisen asteen opiskelijoiden kokemasta osallisuudesta
opetuksen kehittämisessä sekä oppilaitosorganisaation johtajuudessa. Luon
ammatillisen toisen asteen koulutukseen pedagogisen mallin, joka edistää opiskelijoiden
osallisuutta ja omistajuutta omiin opintoihinsa käytännönläheisenä ja aitona
johtamistoimintana.
Tutkimukseni
edustaa modernia näkemystä johtajuudesta osallistavana prosessina. Sen
taustateoriana on autenttisen johtajuuden teoria, jossa kaikkien toimintaan
osallistuvien rooli nähdään merkityksellisenä, niin opiskelijoiden kuin
opettajien. Autenttinen johtajuus on myös toimintatapa, joka mahdollistaa
osallistamisen ja luo osallisuutta. (Luthans & Avolio, 2003, Gardner et
al., 2011).
Autenttinen
johtajuus voidaan nähdä kahdella eri tavalla (1) yksittäisenä käsiteenä ja (2)
eettisesti tapahtuvana johtamistoiminnan mallina. Yksittäisenä käsitteenä
autenttinen johtajuus muodostuu neljästä teoreettisesta alakäsitteestä: aitous,
tarkoituksenmukaisuus, henkisyys ja herkkyys. Eettisesti tapahtuvan
johtamistoiminnan malli rakentuu puolestaan luottavaisuudesta, toiveikkuudesta,
optimistisuudesta, joustavuudesta, avoimuudesta, moraalisuudesta ja
tulevaisuusorientaatiosta. Aineistoni on osoittanut, että opiskelijoiden kokema
optimisuus pitää sisällään luottavaisuuden ja toiveikkuuden. Tämän vuoksi olen
aineistoni luokittelun välineinä käyttänyt tiivistetysti viittä elementtiä:
optimistisuutta, joustavuutta, avoimuutta, moraalisuutta sekä
tulevaisuusorientaatiota.
Tutkimustehtävänäni
on tutkia ja ymmärtää opiskelijoiden osallisuuskokemuksia osallistavan
pedagogiikan mallintamiseksi ammatillisen koulutuksen autenttisessa
johtajuudessa.
Päätutkimuskysymykseni
ovat:
1.
Millaista osallisuutta ammatillisen toisen
asteen opiskelijat kokevat osallistavassa toimintakulttuurissa autenttisen
johtajuuden teoreettisessa viitekehyksessä?
2.
Millaisilla pedagogisilla ratkaisuilla opettajat
tukevat opiskelijoiden osallisuutta, kun varsinaista osallistamisen mallia ei
vielä ole käytettävissä?
Haastateltavina
ovat olleet ammatillisen koulutuksen viisi täysi-ikäistä, valmistuvaa
opiskelijaa. Keskustelunomaisen haastattelun teemoina olivat autenttisen
johtajuuden teorian johtamistoiminnan mallin viisi, tiivistämääni elementtiä:
optimistisuus, joustavuus, avoimuus, moraalisuus sekä tulevaisuusorientaatio.
Haastatteluaineisto osoitti, että opiskelijat kuvaavat osallisuuden kokemuksiaan
aktivoitumisena, motivoitumisena, vastuunottona sekä yhteistyönä.
Pedagogisen
mallin rakentaminen on vielä kesken, mutta alustavat tutkimustulokset
osoittavat, että ammatillisen koulutuksen opiskelija on toisten aktivoija, osaava analyytikko, vastuullinen
tarkkailija sekä yhteistyöhön harjaantuva realisti. Jotta tutkimukseni
tuottaisi teoreettisestikin tarkasteltuna jotakin uutta, pedagogisen mallin
rakentamisen seuraavassa vaiheessa tarkastelen luomiani pääkategorioita
uudelleen autenttisen johtajuuden teorian neljän alakäsitteen avulla
oppilaitoskontekstissa.
Opettaja-aineistosta
tarkastelen pedagogisia ratkaisuja, joita tehdään spontaanisti, mahdollisesti
ilman teoreettista viitekehystä. Tutkimustyöni löydöksen tiivistäisin tässä
vaiheessa ajatukseen, miksi emme hyödyntäisi tätä osaavien opiskelijoiden
energiaa arjen johtamistyössä. Olisiko oppilaitosarki tällöin enemmän kaikkien
osallistensa näköistä?
Kiinnostukseni
aiheeseen heräsi Rehtori-instituutin (nyk. Koulutusjohtamisen instituutti) Opetustoimen
hallinnon ja johtamisen perus-ja aineopintojen aikaisen johtajuus-ilmiön
teoreettisesta tarkastelusta, joka suuntasi myös opetustyössäni havainnoimaan
opiskelijoissa piilevää johtajuuspotentiaalia. Opiskelijoita pyritään vahvasti
osallistamaan oppilaitoksen arjessa monin eri tavoin ja aktiviteetein. Tämä on
tärkeää ja muotitrendi lähes kaikilla yhteiskuntamme toimintasektoreilla. Mutta
syntyykö osallistamalla aitoa osallisuutta ja kuinka paljon, jos emme koskaan
kysy opiskelijoiden kokemuksia todellisesta osallisuuden tunteesta? Kirjoitan
seuraavan blogini, kun pedagoginen mallini on valmis ja koeponnistettu.
Teija
Sorri
Kirjoittaja
toimii Turun ammatti-instituutissa lehtorina. Opetustyön lisäksi vastuuseen
kuuluvat erilaiset ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen sekä opetuksen
menetelmälliset kehittämistehtävät. Kirjoittaja tekee parhaillaan
väitöskirjatutkimusta opiskelijoiden osallisuudesta oppilaitoksen autenttisessa
johtajuudessa.
Lähteet:
Anttiroiko,
A-V. 2010. Luova kaupunkikehittäminen. Kaupunkikonseptit
innovatiivisenkaupunkikehittämisen apuna. Tampereen yliopisto. Alueellisen
kehittämisen tutkimusyksikkö. Sente-julkaisu 32 / 2010. Luettu 15.9.2017
http://www.uta.fi/jkk/sente/julkaisut/sentejulkaisut/luova_kaupunki.pdf
Fredricks, J. A.
2011. Engagement in School and Out-of-School Contexts: A Multidimensional View
of Engagement. Theory Into Practice 50, 327-335.
Gardner, W. L.,
Coglise, G. C., Davis, K. M., Dickens, M. P. 2011. Authentic leadership: A
review on the literature and research agenda. The Leadership Quarterly 22,
1120-1145.
Luthans, F. &
Avolio, B. J. 2003. Authentic leadership development. Teoksessa Cameron, K. S.,
Dutton, J. E. (Eds.) Positive organizational scholarship: Foundations of a new
discipline (pp.241-261). San Francisco: BarrettKoehler.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti