15.12.2021

 

Aikuisten medialukutaidon edistäminen edellyttää systemaattisia toimenpiteitä


Digitalisaation tuomat muutokset arkeen ja yhteiskuntaan, polarisoiva keskustelu sosiaalisessa mediassa, mediaympäristöihin vaikuttavat algoritmit ja nopeasti leviävä valheellinen ja vääristelevä tieto on tuonut medialukutaidon tärkeyden vahvasti esiin. Medialukutaito voi vahvistaa yhteiskunnan turvallisuutta, toimivaa demokratiaa sekä edistää hyvinvointia, kulttuuria, ihmisoikeuksia sekä sivistystä.

Mediankentällä tapahtuneet muutokset ja kehitys on luonut tarvetta kehittää yhdenvertaisia mahdollisuuksia osaamisen päivittämiselle. Vaikka Suomessa on pitkä perinne lasten ja nuorten mediakasvatuksessa, aikuisten medialukutaidon edistäminen on jäänyt usein konkreettisten toimenpiteiden osalta varjoon.

Aikuisten medialukutaitoa edistetään kansallisten Medialukutaito Suomessa -linjausten mukaisesti. Linjausten visiona on, että kaikkien ihmisten mahdollisuudet kehittää medialukutaitoaan paranevat. Jotta aikuisten medialukutaitotyötä voidaan vaikuttavammin tukea, tarvitaan tietoa nykytilasta sekä tulevaisuudesta.

Aikuisten medialukutaidon edistämisen nykytila Suomessa

Toteutimme yhteistyössä Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen kanssa selvityksen aikuisten mediakasvatuksen tilasta Suomessa. Selvityksen perusteella sen nähtiin olevan vielä ”lapsenkengissä” verrattuna lasten ja nuorten mediakasvatukseen.

Aikuisten medialukutaidon edistäminen vaatii erityistä huomiota. Aikuiset eroavat suuresti toisistaan esimerkiksi iän, elämäntilanteen sekä mediankäyttötapojen ja -taitojen suhteen. Aikuiset eivät myöskään ole koko ikäryhmän tavoittavien organisaatioiden piirissä eivätkä siten muodosta valmista kohdeyleisöä mediakasvatukselle.

Opetussuunnitelmien kaltaisten ohjaavien linjausten sijaan osaamista tuleekin tarkastella ihmisten omista tarpeista ja lähtökohdista käsin. Ihmisillä on koulutuksen, työelämän, vapaa-ajan harrastusten ja muun elämän myötä paljon erilaista osaamista ja myös medialla on erilainen rooli ihmisten elämässä.

Laajana käsitteenä medialukutaito kattaa kaiken mediaan liittyvän osaamisen ja tiedon, joten on tarkasteltava erikseen sitä, millaista medialukutaitoa itse kukin tarvitsee hyvään elämään. Medialukutaito voi koostua mediaan liittyvän ymmärryksen lisäksi median käyttämisen, tulkinnan, itse tekemisen ja tuottamisen taidoista sekä vuorovaikutuksesta mediaympäristöissä.

Medialukutaitoa edistävillä tahoilla mediakasvatus on selvityksen perusteella melko harvoin oman organisaation ydintoimintaa. Kaikki eivät välttämättä tunnista tekevänsä medialukutaidon edistämistä työssään, jos mediakasvatus on pieni osa muuta toimintaa tai jos sille ei ole määriteltyä asemaa toimintastrategioissa.

Aikuisten medialukutaidon edistämisessä on tunnistettu erilaisia haasteita: Medialukutaitoja edistävä kenttä on kaikessa moninaisuudessaan pirstaleinen eikä verkostoja tai koordinaatiota ole tarpeeksi, resursseja ei ole riittävästi ja toiminta ei välttämättä ole jatkuvaa. Toisaalta toiminnan vahvuutena on käytännön mediakasvatuksen, toiminnan kehittämisen ja tutkimuksen osalta pitkä perinne. Toimintaa tukee myös monet olemassa olevat rakenteet.  

Miten aikuisten medialukutaitoa voidaan edistää?

Haastattelemalla selvityksessä asiantuntijoita hahmotimme sitä, millaisin keinoin aikuisten medialukutaidon tilaa voitaisiin tulevaisuudessa edistää. Tulosten perusteella aikuisten medialukutaidon edistämisessä huomiota tulisi kiinnittää erityisesti viiteen osa-alueeseen:

1. Edistetään mediakasvatuksen tunnettuutta. On tärkeää, että saadaan lisättyä tietoisuutta mediakasvatuksesta ja sen myötä medialukutaidon teemoista. Tietoa tarvitaan myös siitä, mitkä tahot edistävät aikuisten medialukutaitoa. Toisaalta, myös aikuisten kanssa toimivat organisaatiot tarvitsevat tietoa toisistaan ja mediakasvatuksesta.

2. Kehitetään koordinaatiota ja ohjausta. Aikuisten mediakasvatuksen systematisoimiseksi tarvitaan ohjausta ja yhteistyötä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kansallisten linjausten kehittämistä aikuisten näkökulmasta sekä tukea linjausten toimeenpanoon, käytännön työtä tukevia koordinaatiotoimia sekä tukea verkostoitumiseen

3. Vahvistetaan tutkimusperustaisuutta. Aikuisten medialukutaidoista ja mediankäytöstä tarvitaan enemmän tutkittua tietoa. Tutkimustieto auttaa toiminnan suunnittelemisessa ja kehittämisessä.  Tutkimustyötä tulisi tehdä ennen kaikkea tiiviissä yhteistyössä käytännön toimijoiden kanssa.

4. Lisätään mediakasvatusosaamista. Aikuisten mediakasvatuksen ja medialukutaidon osaamista on tärkeä lisätä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi ammattilaisten perus- ja täydennyskoulutuksen mahdollisuuksien kehittämistä.

5. Kehitetään rahoitusta. Aikuisten mediakasvatukseen on tällä hetkellä riittämättömästi rahoitusta ja sitä tukevia rakenteita. Rahoituspohjaa tulisi sekä vahvistaa että monipuolistaa. Erityisesti tarvitaan rahoitusrakenteita, jotka mahdollistavat eri sektoreiden ja toimialojen välisen yhteistyön.

Yhteistyö luo pohjan systemaattiselle kehittämiselle

Mikään taho ei varmasti voi ratkaista jokaista toimenpidettä yksin, mutta jokainen voi osallistua yhteiseen työhön. Esiin nostetut toimenpiteet auttavat löytämään tarttumapintaa ja luovat pohjaa yhteiselle keskustelulle. Toimenpiteiden kautta jokainen aikuisten medialukutaitoon liittyvien teemojen parissa työskentelevä voi pohtia, miten toimenpiteet voivat liittyä omaan toimintaan ja sen tavoitteisiin.

Yhteistyön avulla voimme pyrkiä siihen, että kaikkien ihmisten mahdollisuudet kehittää medialukutaitoaan paranevat.

 

Lauri Palsa

Erityisasiantuntija, KT, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

 

Kansallisessa audiovisuaalisessa instituutissa aikuisten mediakasvatusta tukevaa työtä tehdään aktiivisesti osana muuta mediakasvatuksen edistämistä. Tuemme aikuisten medialukutaitotyötä muun muassa tuottamalla ja kokoamalla tietoa, valmistelemalla tukimateriaaleja, edistämällä tietoisuutta ja osaamista, koordinoimalla ja luomalla mahdollisuuksia yhteistyöhön ja verkostoitumiseen sekä omasta toiminnasta kertomiseen. Mikäli sinulla on kehittämis- tai yhteistyöehdotuksia medialukutaitoon liittyen, voit ottaa rohkeasti yhteyttä.

1 kommentti:

  1. Luin tänään jutun Birds Aren`t Real -liikkeestä, joka osaltaan osoittaa medialukutaidon tärkeyden. Voiko ilmeisellä valheella opettaa 😁.

    VastaaPoista