Opettajankoulutus
vastaamassa olevaan ja tulevaan
Koulutuksen eriarvoistuminen on ajankohtainen puheenaihe.
Koulutuksen tasa-arvon palauttamiseen etsitään ratkaisuja, onhan tasa-arvo ollut
suomalaisen koulutusjärjestelmämme erityinen tunnettuustekijä ja kansainvälisen
kiinnostuksen sekä arvostuksen kohde. Epätasa-arvo näyttäytyy yhteiskunnassamme
koulutuksen sisällä sosiaalisen, psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin ilmiöinä. Koulutuksen
eriarvoistuiminen näkyy myös oppimistulosten etääntymisenä alueittain. Opetus-
ja kulttuuriministeriö jakoi huhtikuussa kunnille koulutukseen tasa-arvorahoitusta
67,8 miljoonaa euroa rikkaiden ja köyhien alueiden koulujen eriytymisen
estämiseen. Erillisellä avustuksella pyritään tukemaan alueita, joilla on
esimerkiksi paljon työttömyyttä, asukkaiden koulutustaso on matala tai
vieraskielisten osuus korkea.
Tutkimusten mukaan matalasti koulutettujen vanhempien lapset
ovat keskimäärin matalammin koulutettuja kuin korkeasti koulutettujen
vanhempien lapset. Maahanmuuttajien lapset ovat taas matalammin koulutettuja
kuin valtaväestön lapset. Koulutus näyttäisi vaikuttavan merkittävästi yksilön tulevaisuuteen,
sillä se on yhteydessä vähäisempään työttömyyteen ja korkeampiin tuloihin.
Terveys- ja hyvinvointiongelmat näyttäisivät kasautuvan alempiin
sosioekonomisiin ryhmiin ja heikentävän näiden ryhmien asemaa entisestään. Tutkimusten
mukaan terveys vaikuttaa myös sosiaaliseen asemaan: ne, joilla on hyvä terveys,
pärjäävät paremmin koulutuksessa ja työmarkkinoilla, kun taas terveysongelmien
kanssa kamppailevat ihmiset ovat suuremmassa vaarassa päätyä heikkoon sosiaaliseen
asemaan. (Ks. https://sorsafoundation.fi/julkaisutilaisuus-eriarvoisuuden-tila-suomessa-2020-raportti/.)
Koulutuksen ja opetuksen tasa-arvon huomioivaan
suunnitteluun ja toteuttamiseen tulee vaikuttaa opettajankoulutuksen sisältöjen
ja rakenteiden tutkimusperustaisella kehittämisellä. Tulevaisuuden opettajilta
odotetaan laaja-alaista asiantuntijuutta ja kelpoisuutta. Opettajaopintojen tulee
vastata monipuolisuudellaan ja laadullaan tulevaisuuden vaatimuksiin sekä
sitouttaa tulevat opettajat jo opintojen aikana opettajuuden jatkuvaan
kehittämiseen. Opettajankoulutuksen sisältöjen tulee antaa puolestaan kattavat valmiudet
työelämään ja helpottaa erityisesti vaativaa induktiovaihetta, jonka on todettu
olevan erityisen kuormittava ja jopa stressiä aiheuttava (vrt. Lerkkanen,
10.4.2021, http://tjsh.blogspot.com/).
Opetus- ja kasvatusalan veto- ja pitovoimaa on edelleen vahvistettava, vaikka
se on edelleen ns. hakupaineala. Alueellisia ja alakohtaisia opettajatarpeita
tulee kyetä ennakoimaan kansallisella yhteistyöllä sekä tulee pohtia, miten
siirtymät opettajuuden urapolulla saataisiin ketterimmiksi vastaamaan
esimerkiksi epätasa-arvoisuuden haasteisiin. Osaavan johtajuuden merkitystä ei
voi kyllin korostaa oppivan ja kehittyvän kouluinstituution tunnusmerkkinä.
Nämä kaikki ovat vaativia haasteita. Opettajankoulutuksen uudistamisessa tarvitaan
vahvaa kansallista ennakoivaa kehittämisyhteistyötä opettajakorkeakoulujen välillä
ja koordinaation ottamista tästä toiminnasta (ks. https://www.jyu.fi/fi/koulutus/optuke).
Lisää ajatuksia kehittämissuunnista ja koulutusprofiileista:
Sirpa Eskelä-Haapanen
Opettajankoulutuslaitoksen johtaja
Jyväskylän yliopisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti